"Ya Allah, Kau telah kurniakan kami anak-anak dan zuriat dalam keadaan sebaik-baiknya. Kami memohon kepadaMu...., perelokkanlah akhlak mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka, lindungilah mereka dari fitnah dunia, kurniakanlah mereka jodoh dari kalangan orang yang baik-baik. Jadikanlah mereka anak-anak yang mengerjakan sholat dan lembut hatinya serta ampunkanlah mereka. Sesungguhnya kami tidak mempunyai kekuatan melainkan Engkau yang mempunyai kekuatan. Amin..."

Ads

Exchange Link di sini

Blog ini adalah berkenaan parenting dan cerita tentang AshA's FaMiLy, cerita untuk anak-anak kami...

Saya seorang ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu. Saya sangat suka berkongsi tentang breastfeeding dan saya menyokong breastfeeding. Saya bersedia berkongsi dengan pembaca, anda tanya, saya cuba jawab....

Saya juga sangat berminat dengan pendidikan dan tarbiyah awal anak-anak. Apa yang saya dapat, saya kongsi di sini. Harap anda juga dapat berkongsi dengan saya.

Semua tulisan dan gambar2 di sini adalah hak milik AshA's FaMiLy, kecuali yang telah dinyatakan telah di ambil dari mana2 sumber.

Harap pembaca menghormati hak milik saya. Sila maklumkan pada saya jika ingin ambil apa2 dari sini ya! Jangan la copy & paste tanpa kredit pada saya....

Apa yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman dan sedikit kajian dan perbincangan.

Sekiranya pembaca tidak selesa dgn tulisan ini, sila maklumkan secara privacy kpd saya dan anda boleh close blog ini sekiranya anda merasakan entry dalam blog ini tak berkaitan dan tak sesuai dgn anda... Janganlah sengaja nak mensensasikan blog comel saya ni...

Harap maklum dan Selamat Membaca!

Monday, February 21, 2011

Peringkat pertama potty training Anas

Anas akan masuk 23 bulan hujung bulan ni. Dan sekarang Anas dah mula sesi pertama untuk potty training. Ummi dah start training sikit2 sejak dia 1 tahun 9 bulan.

Mula-mula ajar dia sebut 'nak kencing' or 'nak berak' bila rasa nak pee pee or poo poo tu, then ajar dia cepat2 berlari ke toilet if rasa nak membuang. Awal-awal dulu memang susah sebab apa yang dia faham, bila dah buang baru cakap, hihi... Ummi belum diaperless dia lagi setakat ni, belum bagi dia pakai training pants lagi. Cuma lepas mandi tu, biar dia relaks jap tak pakai diaper. Dulu memang selalu terbabas, dah kencing baru cakap, "Ummi, cing..." Tapi sejak last week, dia akan sebut, "nak cing, nak cing" sambil cepat2 lari ke toilet if tak pakai diaper. Mula2 tu jatuh gak setitik dua tapi dia cepat2 tahan. Means dia dah tahu la kan... Dia dah leh control sendiri...

Ummi belikan Anas mangkuk tandas comel dan ajar die guna bowl tu. Tapi most of the time dia suka berdiri dalam tu atau main 'masak-masak' ketuk-ketuk je, huhu... Dia lagi suka nak guna toilet bowl org dewasa. So, nak kena beli pelapik tandas yang kecik tu plak la.

Setelah banyak kali Ummi ajar dia nak buka seluar sendiri, sekarang ni Alhamdulillah, dah 3x dia berjaya buka seluar sendiri tanpa bantuan Ummi atau Abah! Good Job Anas!

So, sekarang nak mula ajar dia pakai training pants plak... Hope Anas boleh diaperless sebelum adik lahir...

Nukilan Ummi & Abah buat anak kesayangan, Anas
us-kecik

5 comments:

Rizziela said...

Baguslah anak..mcm ni kenalah ajar Haziq gak..Haziq next month dah masuk 2 tahun dah

Syida said...

Aqid dah nak masuk 3thn next month,tapi kami dah potty training dia dekat sebulan.walaupun lambat,tapi menunjukkan perkembangan yang baik.

Zaidah said...

klu anak2 bila pandai bercakap aje dah ajar potty training nie....kekadang tu memang blum sempat gie toilet dah terkeluar dulu...huhuhu

MamaYatie said...

Alhamdulillah..cepat betul anas belajar yer..anak no.2 akak, nak masuk 3th, br this year diaperless. last year dah pandai ke toilet tp mamanya tak brapa konpiden..takut keciciran..hehe

IDAZS said...

salam kenal :)
anak saya dah 2 tahun lebih baru nak berjinak-jinak. kdg2 ok, kdg2 'terlepas' juga kat seluar+lantai.

Now it is easy to present special someone a great personalized photo gift.

Happy Breastfeeding!

Happy Breastfeeding!

My Breastfeeding Achievement Awards

Lilypie Breastfeeding tickers
Silver 6 weeks
Rose Quartz 3 months
Garnet 6 months
Amber 9 months
Gold 12 months
Emerald 18 months
Sapphire 2 years

Our Family

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Anas-Ummi-Abah

Anas-Ummi-Abah

Anak susuan AshA's Family

Anak susuan AshA's Family
Akifah Solehah bt Faidzul Mursyidi

Blog Archive