"Ya Allah, Kau telah kurniakan kami anak-anak dan zuriat dalam keadaan sebaik-baiknya. Kami memohon kepadaMu...., perelokkanlah akhlak mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka, lindungilah mereka dari fitnah dunia, kurniakanlah mereka jodoh dari kalangan orang yang baik-baik. Jadikanlah mereka anak-anak yang mengerjakan sholat dan lembut hatinya serta ampunkanlah mereka. Sesungguhnya kami tidak mempunyai kekuatan melainkan Engkau yang mempunyai kekuatan. Amin..."

Ads

Exchange Link di sini

Blog ini adalah berkenaan parenting dan cerita tentang AshA's FaMiLy, cerita untuk anak-anak kami...

Saya seorang ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu. Saya sangat suka berkongsi tentang breastfeeding dan saya menyokong breastfeeding. Saya bersedia berkongsi dengan pembaca, anda tanya, saya cuba jawab....

Saya juga sangat berminat dengan pendidikan dan tarbiyah awal anak-anak. Apa yang saya dapat, saya kongsi di sini. Harap anda juga dapat berkongsi dengan saya.

Semua tulisan dan gambar2 di sini adalah hak milik AshA's FaMiLy, kecuali yang telah dinyatakan telah di ambil dari mana2 sumber.

Harap pembaca menghormati hak milik saya. Sila maklumkan pada saya jika ingin ambil apa2 dari sini ya! Jangan la copy & paste tanpa kredit pada saya....

Apa yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman dan sedikit kajian dan perbincangan.

Sekiranya pembaca tidak selesa dgn tulisan ini, sila maklumkan secara privacy kpd saya dan anda boleh close blog ini sekiranya anda merasakan entry dalam blog ini tak berkaitan dan tak sesuai dgn anda... Janganlah sengaja nak mensensasikan blog comel saya ni...

Harap maklum dan Selamat Membaca!

Wednesday, July 13, 2011

Aliff kena prolonged jaundice

Hari ke-3 masa nurse dtg umah, nurse suh bawak baby gi cek kuning kat klinik kesihatan. Bacaan 11. Hari ke-4 cek lagi, naik 13. Bidan cakap mungkin kuning die naik tinggi sebab tali pusat nak luruh. Die cakap kalau dah luruh tali pusat mesti kuning dia pun turun. Jangkaan bidan ttg tali pusat nak luruh tu betul la sbb petang tu tali pusat Aliff luruh. Tapi hari ke-5 bacaan naik ke 14, dan hari ke-6 terus admitted ke wad sbb bacaan 15.6, kena letak bawah lampu.

Yang sadisnya, kenduri aqiqah dah well-planned nak buat hari ke-7, nak cukur rambut semua. Tapi rancangan Allah lebih pasti. Tiga malam Ummi dan Aliff bermalam di Hospital Jitra. Hari ke-9 baru keluar dgn last reading 12.4. Kenduri Aqiqah berlangsung tanpa kami. Oh ya, malam pertama warded, bacaan naik sampai 20.1, terus on dua lampu dan hampir2 nak kena refer ke Hospital Sultanah Bahiyah. Tapi bacaan kul 3 pagi turun kepada 16.

Banyak petua nak turunkan jaundis dah kami cuba, Allah izin, semua tak berkesan untuk Aliff. Lepas 2 minggu jaundis masih ada, Aliff di refer kpd Paed. Hari ke-17 gi KMC, amik darah & buat urine test. Dua hari lepas tu dapat result, ada kuman dalam air kencing dia. Alhamdulillah, bukan lah penyakit yang serious atau penyakit berkaitan hati atau efek kat otak. So, on antibiotik for 7days. Genap umur sebulan refer Paed balik, Alhamdulillah, kuning dah takde, kuman dalam air kencing pun dah takde. Tapi Dr.Sharifah suh kami pantau Aliff lagi. If Aliff demam tanpa sebab, kena cepat2 bawak jumpa doc sbb takut kuman tu datang balik. Kanak2 lelaki mmg mudah dijangkiti kuman dalam air kencing... So, kena pantau betul2...

Sepanjang Aliff masih jaundice, Ummi sangat jaga makan. Ummi tak makan apa2 yang terlalu panas, risau kuning Aliff tak turun. Ubat2 jamu semua tak makan. Memang rasa lain macam sgt badan, nifas pun tak lancar. Harapkan bertungku dan bengkung je la. So, lepas kuning dah takde, baru la Ummi start makan ubat. Kali ni Ummi guna Nona Roguy, Alhamdulillah, Ummi puas hati sangat. Sedap je badan.


Nukilan Ummi & Abah buat anak-anak kesayangan, Anas & Aliff
us-kecik

3 comments:

Ibu Ayra said...

sama mcm darwysh (baby baru k.ngah)...prolong jaundice...dah sebulan lebih pun masih nampak kuning lagi...

eima said...

kuat ek kuning die ...
alhamdulillah anak pertama aku tak de kuning ...
& next ni tatau la .. hopefully tak de le ...

yatie chomeyl said...

nasib baik Aliff dah OK. :)

Now it is easy to present special someone a great personalized photo gift.

Happy Breastfeeding!

Happy Breastfeeding!

My Breastfeeding Achievement Awards

Lilypie Breastfeeding tickers
Silver 6 weeks
Rose Quartz 3 months
Garnet 6 months
Amber 9 months
Gold 12 months
Emerald 18 months
Sapphire 2 years

Our Family

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Anas-Ummi-Abah

Anas-Ummi-Abah

Anak susuan AshA's Family

Anak susuan AshA's Family
Akifah Solehah bt Faidzul Mursyidi