"Ya Allah, Kau telah kurniakan kami anak-anak dan zuriat dalam keadaan sebaik-baiknya. Kami memohon kepadaMu...., perelokkanlah akhlak mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka, lindungilah mereka dari fitnah dunia, kurniakanlah mereka jodoh dari kalangan orang yang baik-baik. Jadikanlah mereka anak-anak yang mengerjakan sholat dan lembut hatinya serta ampunkanlah mereka. Sesungguhnya kami tidak mempunyai kekuatan melainkan Engkau yang mempunyai kekuatan. Amin..."

Ads

Exchange Link di sini

Blog ini adalah berkenaan parenting dan cerita tentang AshA's FaMiLy, cerita untuk anak-anak kami...

Saya seorang ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu. Saya sangat suka berkongsi tentang breastfeeding dan saya menyokong breastfeeding. Saya bersedia berkongsi dengan pembaca, anda tanya, saya cuba jawab....

Saya juga sangat berminat dengan pendidikan dan tarbiyah awal anak-anak. Apa yang saya dapat, saya kongsi di sini. Harap anda juga dapat berkongsi dengan saya.

Semua tulisan dan gambar2 di sini adalah hak milik AshA's FaMiLy, kecuali yang telah dinyatakan telah di ambil dari mana2 sumber.

Harap pembaca menghormati hak milik saya. Sila maklumkan pada saya jika ingin ambil apa2 dari sini ya! Jangan la copy & paste tanpa kredit pada saya....

Apa yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman dan sedikit kajian dan perbincangan.

Sekiranya pembaca tidak selesa dgn tulisan ini, sila maklumkan secara privacy kpd saya dan anda boleh close blog ini sekiranya anda merasakan entry dalam blog ini tak berkaitan dan tak sesuai dgn anda... Janganlah sengaja nak mensensasikan blog comel saya ni...

Harap maklum dan Selamat Membaca!

Wednesday, January 5, 2011

Anas cepat kenal barang orang

Assalamualaikum hero kesayangan Ummi dan Abah, Anas... Bahagia sangat Ummi & Abah tengok Anas membesar dengan sihat, cerdik dan penuh kasih sayang. Kenanglah kami bila Anas dah besar nanti. Jadi anak yang soleh yang sentiasa memelihara agama dan kedua ibu bapa nya. Jadilah hamba Allah yang bertaqwa...

Anas sayang, Alhamdulillah, ramai yang sayang dengan Anas, Ummi bangga sangat sebab saat ini Anas soleh sangat. Kekalkan sahsiahmu ya anakku...

Ummi nak update ttg kecekapan Anas kenal semua barang2 kami. Ummi pasti anak2 yang lain pun macam ni.

Kalau ditunjukkan satu persatu kasut orang kat luar rumah, semua dia dapat kenal pasti dengan betul siapa pemiliknya walaupun jarang tengok. Kami tak pernah pun ajar dia untuk kenal pasti barang2 orang ni. Begitulah kanak2, daya pemerhatian dan ingatan diorang memang sangat tajam, tepat dan kreatif.

Kalau dia nampak si A pakai kasut si B, dia akan jerit2 mengatakan kasut tu milik si B. Macam baru2 ni Atuk Long dia pakai kasut Abah die, die pergi kat Atuk Long die cakap 'Abah,Abah' sambil tunjuk ke arah kasut Abah die tu. Punyala tak bagi orang lain pakai kasut Abah die.

Kalau Ummi jemur & lipat baju pun, satu2 dia akan sebut pemilik pakaian itu. Baju dia pun dia kenal.

Hari tu Ummi pakai jam tangan Bunga dia, asyik dok jerit2 je kat Ummi, 'Ngang,Ngang' sambil tunjuk2 jam tangan Bunga dia tu... (Anas panggil Bunga dia, 'Ngang'. Skrg km dah train dia sebut 'Ngah')

Bab barang2 lain plak. Dia dah kenal la setiap barang2 dalam rumah. Alhamdulillah, sekarang tak susah kalau nak mintak tolong dia amikkan apa2 pun. Dia seorang yang ringan tulang. Rajin sangat tolong Ummi. Ummi train dia dengan sebut perkataan 'Tolong Ummi amikkan ........ sayang' sbb Ummi taknak la bagi kat arahan kat dia. Biar nampak lembut, kita minta tolong dgn dia bukan suruh dia...


Nukilan Ummi & Abah buat anak kesayangan, Anas

us-kecik

2 comments:

Aliff Imran said...

imran pun bleh cam mana papa dia nyer baju..mana atuk nyer baju..mana grandma nyer baju..
fon pun sama..bleh kater byk benda dia cam milik siapa..
siap saper yg amik fon mama or grandma dia, dia amik balik(rampas) n bg balik pd empunyer fon ok..

Ummi Shira (AshAnas) said...

@mamanoa
tu la kak, anas pun gitu la... haha...

Now it is easy to present special someone a great personalized photo gift.

Happy Breastfeeding!

Happy Breastfeeding!

My Breastfeeding Achievement Awards

Lilypie Breastfeeding tickers
Silver 6 weeks
Rose Quartz 3 months
Garnet 6 months
Amber 9 months
Gold 12 months
Emerald 18 months
Sapphire 2 years

Our Family

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Anas-Ummi-Abah

Anas-Ummi-Abah

Anak susuan AshA's Family

Anak susuan AshA's Family
Akifah Solehah bt Faidzul Mursyidi

Blog Archive