"Ya Allah, Kau telah kurniakan kami anak-anak dan zuriat dalam keadaan sebaik-baiknya. Kami memohon kepadaMu...., perelokkanlah akhlak mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka, lindungilah mereka dari fitnah dunia, kurniakanlah mereka jodoh dari kalangan orang yang baik-baik. Jadikanlah mereka anak-anak yang mengerjakan sholat dan lembut hatinya serta ampunkanlah mereka. Sesungguhnya kami tidak mempunyai kekuatan melainkan Engkau yang mempunyai kekuatan. Amin..."

Ads

Exchange Link di sini

Blog ini adalah berkenaan parenting dan cerita tentang AshA's FaMiLy, cerita untuk anak-anak kami...

Saya seorang ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu. Saya sangat suka berkongsi tentang breastfeeding dan saya menyokong breastfeeding. Saya bersedia berkongsi dengan pembaca, anda tanya, saya cuba jawab....

Saya juga sangat berminat dengan pendidikan dan tarbiyah awal anak-anak. Apa yang saya dapat, saya kongsi di sini. Harap anda juga dapat berkongsi dengan saya.

Semua tulisan dan gambar2 di sini adalah hak milik AshA's FaMiLy, kecuali yang telah dinyatakan telah di ambil dari mana2 sumber.

Harap pembaca menghormati hak milik saya. Sila maklumkan pada saya jika ingin ambil apa2 dari sini ya! Jangan la copy & paste tanpa kredit pada saya....

Apa yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman dan sedikit kajian dan perbincangan.

Sekiranya pembaca tidak selesa dgn tulisan ini, sila maklumkan secara privacy kpd saya dan anda boleh close blog ini sekiranya anda merasakan entry dalam blog ini tak berkaitan dan tak sesuai dgn anda... Janganlah sengaja nak mensensasikan blog comel saya ni...

Harap maklum dan Selamat Membaca!

Wednesday, January 19, 2011

Bila anda terlibat dengan accident....

Pengalaman eksiden tengahari semalam ialah pengalaman kedua Ummi eksiden. First sekali eksiden masa Ummi baru dapat lesen kete. Masa tu memang salah Ummi, Ummi langgar moto dari belakang. Tapi salah moto tu jugak sebab tetibe mai depan Ummi, padahal die tgh bergerak kat sebelah. Masa tu dekat bumper jalan. Mmg dah slow la. Tapi tetibe die adjust moto die ntah camne bleh dok depan Ummi. Ummi tak sempat nak brek, terus langgar die.

Pengalaman kedua, yang semalam la. Mmg ketaq habis walaupun bukan kita yang salah... (Rasanya beberapa kali gak eksiden ni. Tapi baru 2 kali yang melibatkan kena turun kete, kena setel tepi jalan, huhu...)

Tapi, bila eksiden camni, apa yang perlu kite buat?
  1. Cek kerosakan - tgk kena report or cuba setel kat situ.
  2. If boleh setel kat situ, bincang baik2 dgn org tu. - if dia salah, mintak dia tanggung kos nak repair. kalau kita yg salah, kita la kena tanggung. mcm kes Ummi, dia nak tanggung tapi dia mintak bawak kete ke bengkel die. biar dia puas hati berapa kos dia nak kena tanggung. kita pun leh wat camtu if kena kat kita.- bawak gi bengkel kita sendiri pun ok, suh dia follow la.
  3. Kalau takleh setel kat situ, kena la gi balai wat report. Sape yang salah mmg sah2 kena kompaun. Mcm dlm kes Ummi, mmg sah2 dia yang salah. Sape langgar kat belakang, mmg dia yang salah. So, kalau report, dia akan terus kena kompaun RM300.
  4. Kalau dia takmau report? Kita pi report. Kalau dia tak report, polis akan cari dia.
  5. Yang penting, mintak segala details ttg dia. Nama, alamat, no.IC, no.tepon, tmpt keje, no.phone ofis dia, no kete. Biar kita ade pegang rekod dia utk bagi kat polis.
Hehe, kes Ummi, Ummi cuma amik phone no dia n no keta dia ja. Yang lain, tak ingat langsung pun nak amik. Ye la, sbb dia janji nak tanggung, so, tak mintak details yang lain. Petang smlm bila ummi call dr handphone, die tak jawab, Ummi dah cuak dah. Pastu Ummi mintak tolong staff call dr ofis, cepat la plak dia jawab. Hu, selamat.

Atuk dah bising2 sbb Ummi tak amik details die... Ketaq masa tu, mana nak ingat apa dah... Hehe... So, beringat la kita lepas ni...

So, smlm kawan Ummi dah tolong hantarkan kete tu kat bengkel. Bermalam lah Gen-2 Ummi beberapa malam di sana...

Nukilan Ummi & Abah buat anak kesayangan, Anas
us-kecik

3 comments:

Suziey Ahmad said...

hehe bila dh panic rsnya trus blank kot..xdan dh nk buat sume tu..haaha..

p/s: g krabi ke? mau FM jgk..exchange2 ok :)

Anonymous said...

kereta saya 3 kali accident..tp time org lain yg bawak=(

f a i z a h 's said...

kalu org yg langgaq kita tuh xmo bg details mcm mana shira??? huhu...besala bila org bersalah neh n xmau ngaku...huhu...takat number plate bleh la..nk tnya alamat bagai tuh cam susah lak...faizah xpnh lg la eksiden spnjg ada lesen nehs...alhamdulillah...

Now it is easy to present special someone a great personalized photo gift.

Happy Breastfeeding!

Happy Breastfeeding!

My Breastfeeding Achievement Awards

Lilypie Breastfeeding tickers
Silver 6 weeks
Rose Quartz 3 months
Garnet 6 months
Amber 9 months
Gold 12 months
Emerald 18 months
Sapphire 2 years

Our Family

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Anas-Ummi-Abah

Anas-Ummi-Abah

Anak susuan AshA's Family

Anak susuan AshA's Family
Akifah Solehah bt Faidzul Mursyidi

Blog Archive