"Ya Allah, Kau telah kurniakan kami anak-anak dan zuriat dalam keadaan sebaik-baiknya. Kami memohon kepadaMu...., perelokkanlah akhlak mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka, lindungilah mereka dari fitnah dunia, kurniakanlah mereka jodoh dari kalangan orang yang baik-baik. Jadikanlah mereka anak-anak yang mengerjakan sholat dan lembut hatinya serta ampunkanlah mereka. Sesungguhnya kami tidak mempunyai kekuatan melainkan Engkau yang mempunyai kekuatan. Amin..."

Ads

Exchange Link di sini

Blog ini adalah berkenaan parenting dan cerita tentang AshA's FaMiLy, cerita untuk anak-anak kami...

Saya seorang ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu. Saya sangat suka berkongsi tentang breastfeeding dan saya menyokong breastfeeding. Saya bersedia berkongsi dengan pembaca, anda tanya, saya cuba jawab....

Saya juga sangat berminat dengan pendidikan dan tarbiyah awal anak-anak. Apa yang saya dapat, saya kongsi di sini. Harap anda juga dapat berkongsi dengan saya.

Semua tulisan dan gambar2 di sini adalah hak milik AshA's FaMiLy, kecuali yang telah dinyatakan telah di ambil dari mana2 sumber.

Harap pembaca menghormati hak milik saya. Sila maklumkan pada saya jika ingin ambil apa2 dari sini ya! Jangan la copy & paste tanpa kredit pada saya....

Apa yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman dan sedikit kajian dan perbincangan.

Sekiranya pembaca tidak selesa dgn tulisan ini, sila maklumkan secara privacy kpd saya dan anda boleh close blog ini sekiranya anda merasakan entry dalam blog ini tak berkaitan dan tak sesuai dgn anda... Janganlah sengaja nak mensensasikan blog comel saya ni...

Harap maklum dan Selamat Membaca!

Wednesday, February 16, 2011

Pregnancy check-up @ 27 weeks & Pre-Eclampsia

Something wrong dengan Ummi. Berat badan makin naik walaupun kurang selera makan. Tapi bp rendah dan normal. Tak pernah plak bp tinggi.

Kadang2 Ummi langsung takde selera makan. Kalau makan pun sangat2 tak mampu nak makan banyak2. Perut cepat full lepas tu mula la termengah-mengah. Tapi berat badan cepat tul naik. Camna tu?

Plak tu akhir2 ni Ummi kerap sangat pitam dan sakit kepala. Nurse kat Klinik Kesihatan dok risau Ummi kena pre-eclampsia. Biasanya terjadi bila ibu mengandung kena darah tinggi semasa hamil. Atuk ada darah tinggi.

Nak tahu lebih lanjut pasal pre-eclampsia? Boleh klik sini untuk baca artikel berkenaan penyakit ni. Dan ini plak simptom dan rawatan PE ni. Nurse kerap kali pesan kat Ummi, if ada tanda-tanda yang di beritahu tu, cepat2 pergi hospital. Diorang risau sangat. Mula-mula Ummi pelik la kenapa diorang risau sangat. Rupanya, ada bahaya nya penyakit ni. Tak tahu plak penyakit ni boleh bawa kepada kematian ibu hamil. Masya'Allah, takutnya mengenang kematian....

*Lagi artikel tentang tekanan darah tinggi semasa hamil.
*Doakan kesihatan Ummi dan adik.
*Ummi sangat takut........

Perkembangan adik

Alhamdulillah, yang penting adik sihat. Kepala pun dah memusing ke bawah. Degupan jantung normal dan dia aktif bergerak. Semoga Ummi selamat melahirkan dan adik dilahirkan dengan selamat dan sihat..... Ameen...

Nukilan Ummi & Abah buat anak kesayangan, Anas
us-kecik

6 comments:

Wonderful Life with Mary Kay said...

Moga dipermudahkan sepanjang pregnancy nih...

Jom join GA Liza

http://lizayati.blogspot.com/2011/02/nak-free-bag-from-mama-liza.html

mama uzma said...

shira
bahaya gak rupanya iena sbb mmg x amik tau pun sblum ni...iena doakan semuanya selamat ye...

Nadiah Sidek said...

mudah2an takde apa2 yg serius berlaku & mudah2an shira dan baby sihat sampai cukup masa utk bersalin nnt. take care dear..

Unknown said...

shira,

darah rendah juga boleh mengakibatkan pitam.. kakyong dulu memang darah rendah & hb rendah... ;)

masa tidur, kena tinggikan kaki dr kepala.. kena letak kaki atas bantal & kepala tak berbantal... ;)


apa2 pun kakyong doakan shira sihat utk hari2 yg mendatang..

Rizziela said...

saya doakan semoga semuanya selamat...Takut gak bila baca kan

edane said...

moga semuanya sihat walafiuat. tang berat badan tu memang tak dinafikan. susuah nak control. tp selagi sihat no problem lah kan..

Now it is easy to present special someone a great personalized photo gift.

Happy Breastfeeding!

Happy Breastfeeding!

My Breastfeeding Achievement Awards

Lilypie Breastfeeding tickers
Silver 6 weeks
Rose Quartz 3 months
Garnet 6 months
Amber 9 months
Gold 12 months
Emerald 18 months
Sapphire 2 years

Our Family

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Anas-Ummi-Abah

Anas-Ummi-Abah

Anak susuan AshA's Family

Anak susuan AshA's Family
Akifah Solehah bt Faidzul Mursyidi

Blog Archive