BAHASA | Mengajar kalimah tauhid yang berikut dengan sebutan yang jelas, satu-satu dan teratur mengikut cara yang sama seperti dahulu. § La Ilaha Illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah) § Allah Yang Maha Esa § Tiada sekutu bagi-Nya (tiada yang serupa dengan Allah) § Kepunyaan-Nya kerajaan (semua milik Allah) § Segala puji bagi Allah (Alhamdulillah) § Dia menghidupkan dan mematikan § Di tangan-Nya segala kebaikan § Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu |
INTELEK | Untuk meransang inteleknya, ibu boleh menunjukkan tanda-tanda kekuasaan Allah dalam bentuk kad-kad gambar (flash cards) atau buku-buku bergambar yang besar dan jelas gambarnya. § Kad gambar berukuran 25cm x 25cm § Gambar jelas tanpa latar belakang yang mengelirukan § Gambar betul atau lukisan yang tepat Contoh: § Set tanda kekuasaan Allah di langit (matahari, bulan, bintang, planet) § Set tanda kekuasaan Allah di bumi (gunung, laut, sungai, padang pasir, hutan tropika) § Set haiwan : [set mamalia], [set burung], [set ikan], [set serangga] § Set tumbuhan: [set bunga], [set daun], [set buah], [set pokok] Ibu boleh menggunakan sebarang set ciptaan Allah. Perlu diterangkan di sini bahawa terdapat beberapa faedah memperkenalkan ciptaan Allah dalam bentuk set. a) kajian membuktikan otak kanak-kanak amat peka kepada ransangan yang berbentuk berkedip (flashing) dan berbentuk kumpulan (set). Pembinaa ilmu itu bersistem dan akan berkembang secara bersistem juga. b) memperkenalkan ciptaan Allah dalam bentuk set melatih anak untuk meneliti persamaan-persamaan pada set makhluk yang sama jenisnya, juga meneliti perbezaan-perbezaan makhluk pada set yang sama jenis. Latihan ini pada mulanya perlu dimulakan oleh ibu. |
JIWA | Solat di samping anak. Membaca Al-Quran dan Al-Ma’thurat di sampingnya. Bacaan jelas didengarkan pada anak. Pada mulanya anak mungkin akan menggangu kita solat. Tapi bila sudah biasa, dia akan mengerti waktu solat tidak boleh diganggu dan dia akan cuba mengikut gerak solat kita. |
FIZIKAL | Untuk meransang fizikal anak, biarlah anak merangkak secara bersilang (criss-cross pattern) kerana ini Insya’Allah membantu perkembangan otak yang seimbang (bahagian otak kanan dan kiri). Sediakan tempat selamat untuk anak merangkak dan bermain. Galakkan anak merangkak dengan cara permainan. (Contoh: meletakkan satu permainan sebagai umpan atau membuat terowong dari kotak untuk dilalui oleh anak) Kalau boleh, elakkan penggunaan alat bantuan berjalan (baby walker) kerana ini akan mengurangkan peluang anak merangkak. |
Nukilan Ummi & Abah buat anak kesayangan, Anas
2 comments:
assalamualaikum..saya nak minta izin copy rangsangan tarbiyyah anak ni kat blog saya boleh tak?
boleh, silakan...
Post a Comment