"Ya Allah, Kau telah kurniakan kami anak-anak dan zuriat dalam keadaan sebaik-baiknya. Kami memohon kepadaMu...., perelokkanlah akhlak mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka, lindungilah mereka dari fitnah dunia, kurniakanlah mereka jodoh dari kalangan orang yang baik-baik. Jadikanlah mereka anak-anak yang mengerjakan sholat dan lembut hatinya serta ampunkanlah mereka. Sesungguhnya kami tidak mempunyai kekuatan melainkan Engkau yang mempunyai kekuatan. Amin..."

Ads

Exchange Link di sini

Blog ini adalah berkenaan parenting dan cerita tentang AshA's FaMiLy, cerita untuk anak-anak kami...

Saya seorang ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu. Saya sangat suka berkongsi tentang breastfeeding dan saya menyokong breastfeeding. Saya bersedia berkongsi dengan pembaca, anda tanya, saya cuba jawab....

Saya juga sangat berminat dengan pendidikan dan tarbiyah awal anak-anak. Apa yang saya dapat, saya kongsi di sini. Harap anda juga dapat berkongsi dengan saya.

Semua tulisan dan gambar2 di sini adalah hak milik AshA's FaMiLy, kecuali yang telah dinyatakan telah di ambil dari mana2 sumber.

Harap pembaca menghormati hak milik saya. Sila maklumkan pada saya jika ingin ambil apa2 dari sini ya! Jangan la copy & paste tanpa kredit pada saya....

Apa yang ditulis adalah berdasarkan pengalaman dan sedikit kajian dan perbincangan.

Sekiranya pembaca tidak selesa dgn tulisan ini, sila maklumkan secara privacy kpd saya dan anda boleh close blog ini sekiranya anda merasakan entry dalam blog ini tak berkaitan dan tak sesuai dgn anda... Janganlah sengaja nak mensensasikan blog comel saya ni...

Harap maklum dan Selamat Membaca!

Sunday, March 27, 2011

My encem boy

Hensem tak saya?

Baru potong rambut ni sebab rambut lama dah nak masuk mata. Pastu sume org dok ingat dia girl. Dah la rambut halus, lurus, panjang. Memang org ingat girl.





Tapi, bukan senang nak potong rambut die kali ni. Beza sangat masa first time bawak die ke kedai dulu. Boleh tgk video lama tu kat sini. Senyap, sopan dan santun je kan. Langsung tak bunyik suara...

Yang kali ni, Ummi rasa cam nak join nangis sama... Hm, problem plak nak upload video tu kat sini. Tapi Ummi dah upload kat facebook Ummi. Klik sini utk tgk video tu.

Ada kisahnya yang dia leh nangis camni. Sebenarnya pagi tu Abah dah bawak gi kedai. Beratur punya panjang, bila dah sampai turn, letak atas kerusi tu dia ok lagi. Tapi bila uncle tu selubungkan dia dengan kain, terus dia tanak duduk. Anas ni memang sangat rimas bila kena selubung camtu. Tido malam pun tanak pakai selimut. So, Abah tanya boleh tak kalau kalau uncle tu potong rambut Anas sambil Abah pangku dia. Uncle tu jawab susah la kalau camtu. Hm, disebabkan Anas tamau duduk,  maka tak jadilah operasi gunting rambut Anas pagi tu.

So, lepas balik kerja, Abah ajak Ummi teman sekali. Pergi kedai lain plak. Abah tanya siap2 boleh tak Abah nak pangku dia. Orang tu jawab boleh. Mula2 dia ok. Tapi bila kena selubung je, Anas terus nangis yang sangat teruk seolah2 macam orang nak buat dia. Puas pujuk jugak. Tapi orang tu, tak sempat kami pujuk Anas dia terus je pegang mesin dan potong rambut Anas. Geram jugak Ummi. Dia tak heran sikit pun tengok Anas nangis teruk camtu. Kami pun tak terkata apa.

Serik dah nak bawak Anas gunting rambut kat kedai. Sebelum ni tokwan die tolong gunting sikit2. Ala, sekadar gunting depan sikit, kat telinga sikit, kejap je rambut die panjang balik. Lagipun sekarang dia dah tanak duduk diam. Abah decide nak bawak die gi kedai sbb ingat die duduk diam je masa first time dulu. Lepas ni kena suh Abah beli mesin sendiri la mcm kawan2 suggest kan tu...


Hm, rindu plak rambut lama dia ni, hehe...

Nukilan Ummi & Abah buat anak kesayangan, Anas
us-kecik

2 comments:

transformed housewife said...

kesian Anas nangis sampai mcm tu sekali. Mungkin dia takut dgn tukang gunting rambut tu kot. Tapi rambut pendek nampak lg hemsem la. :D

♥ aNJe a.k.a MaMa_BaLQis ♥ said...

encem je, tapi kita lagik suka rambut lama anas, kalo ada baby boy kita nak rambut cam anas tu...dah la impikan semua itu

Now it is easy to present special someone a great personalized photo gift.

Happy Breastfeeding!

Happy Breastfeeding!

My Breastfeeding Achievement Awards

Lilypie Breastfeeding tickers
Silver 6 weeks
Rose Quartz 3 months
Garnet 6 months
Amber 9 months
Gold 12 months
Emerald 18 months
Sapphire 2 years

Our Family

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Anas-Ummi-Abah

Anas-Ummi-Abah

Anak susuan AshA's Family

Anak susuan AshA's Family
Akifah Solehah bt Faidzul Mursyidi

Blog Archive